FEJLÉC
Osztály: 7. osztály |
Tantárgy: Ének-Zene |
Óraszám: 2. óra |
Témakör Év eleji ismétlés |
Téma: Himnuszok A 6. osztályos dalanyag ismétlése |
Előző óra anyaga: Szent István királyhoz, hangjegyértékek, ábécés hangok |
Következő óra anyaga: Az ürögi faluvégen Népdalaink stílusjegyeinek ismétlése |
Didaktikai feladat: Ismétlő rendszerezés |
Óratípus: Rendszerező óra |
Órafajta: Ismétlő, összefoglaló óra |
Tantárgyi koncentráció: Történelem - A nagy francia forradalom |
Elsajátítandó követelmény: A tanult dalok stílusos előadása |
Kialakítandó kompetencia: Esztétikai-Művészeti |
Elsajátítandó fogalmak jegyzéke: Rouget de L'Isle |
Fejlesztési cél - ismeretek, ismeretkörök tudása: A Nagy francia forradalommal kapcsolatos ismeretek |
Fejlesztési cél - képességek, készségek: Ritmikai készség fejlesztése |
Fejlesztési cél - attitűdök, viselkedésbeli jellemzők: Más népek iránti tisztelet |
Hagyományos módszerek: Csoportos megbeszélés, tanári magyarázat |
Kooperatív módszerek: Csoportinduló |
Források: Az emberiség krónikája |
Eszközök: CD lejátszó vagy számítógép |
|
Idő
|
Tananyag
|
Tevékenység, munkaforma
|
Megjegyzés
|
Bevezető rész
|
10'
|
- Szervezés:
- Jelentés
- Mielőtt leülnénk, egy kérdés: Melyek azok a dalok, amiket mindig állva szoktunk énekelni? (nemzeti énekek)
- Énekeljük el az eddig tanult nemzeti énekeinket!
- Motiváció:
- Hogyan kell viselkednünk, ha nem a saját, hanem másik nemzet himnuszát halljuk?
- A mai napon a Francia köztársaság nemzeti himnuszával fogunk megismerkedni!
A himnusz a Nagy francia forradalom idején íródott, melléknevét onnan kapta,
hogy a Marseill-ből bevonuló önkéntesek ezt énekelték.
- Hallgassuk meg, majd soronként énekeljétek utánam! (Hallás utáni daltanítás!)
- Egy rövid gyorsasági feladat: a táblán látható hangközöket rakjátok növekvő sorrendbe!
Prím, Szekund, Terc, Kvart, Kvint, Oktáv (összekeverve)
|
Frontális munka
|
Kodály Zoltán: A szabadság himnusza (Zenehallgatás)
|
Fő rész
|
25'
|
- Régi dalokat rejtettem el a feladatok mögé. Ismerjétek fel őket, és énekeljük el!
CSAK ELSŐ VERSSZAKOK!
- Ősszel népdalokkal kezdtük az évet...
- Ősszel érik babám - Ritmustaps
- Ablakomba, ablakomba - Dallam
- Luca Panna - Ritmustaps
- Minek nékem - Képről
- Később Kodály egyik művével ismerkedtünk...
- A Vidróczki híres nyája - Képről
- Madárka - Hangjegyről
- Két tyúkom - Betűkotta
- Ezt a magyar történeti énekek követték...
- Summáját írom - Hangjegyről
- Csínom Palkó - Betűkotta
- Ellopták szívemet - Betűkotta
- Végül a Bécsi klasszicizmussal ismerkedtünk...
- Vágyódás a tavasz után - Ritmustaps
- Bűvös csengettyű - Ritmustaps
- Örömóda - Betűkotta
- És volt egy dalunk Március 15-re is... Énekeljük el a Tk 17. oldalán lévő ostinató ritmussal.
- A jó lovas katonának - Hangjegyről
|
Frontális munka Csoportmunka
(Alkalmi csoportok, akik meg akarják próbálni, együtt alkotnak egy csoportot. Együtt próbálják kitalálni a megoldást!)
|
A szükséges képek:
Sályi határ kép
Vidróczki fejfája kép
Madárka hangjegy
Két tyúkom betűkotta
Summáját írom hangjegy
Csínom Palkó betűkotta
Ellopták szívemet betűkotta
Örömóda betűkotta
A jó lovas katonának hangjegy
|
Befejező rész
|
10'
|
- Ezzel a dallal visszakanyarodtunk az óra anyagához. Hogyan kapcsolódik Márciusi forradalmunk a Nagy francia forradalomhoz?
(A nagy francia forradalom eszméje volt az ami 50 évvel később az európai forradalmak sorához vezetett.)
- Énekeljük el a tanult dalt!
- Házi feladat: A mai órán énekelt törzsanyag dalok szövegét ismételni!
|
Frontális osztálymunka
|
|
Hiányzóknak
|
|
Házi feladat: a 6. osztály törzsanyagának ismétlése!
(Ősszel érik babám, Ablakomba, ablakomba, Luca Panna, Minek nékem,
A Vidróczki híres nyája, Madárka, madárka, Két tyúkom tavalyi, Summáját írom, Csínom Palkó, Ellopták szívemet,
Vágyódás a tavasz után, Bűvös csengettyű, Örömóda, A jó lovas katonának) |
|
|
|