FEJLÉC
Osztály: 7. osztály |
Tantárgy: Ének-Zene |
Óraszám: 1. óra |
Témakör Év eleji ismétlés |
Téma: Szent István királyhoz, hangjegyértékek, ábécés hangok |
Előző óra anyaga: X |
Következő óra anyaga: Himnuszok A 6. osztályos dalanyag ismétlése |
Didaktikai feladat: Új ismeret feldolgozása |
Óratípus: Új ismeret feldolgozó óra |
Órafajta: Frontális munkával vezetett |
Tantárgyi koncentráció: Történelem - Államalapítás |
Elsajátítandó követelmény: A dal közös éneklése |
Kialakítandó kompetencia: X |
Elsajátítandó fogalmak jegyzéke: X |
Fejlesztési cél - ismeretek, ismeretkörök tudása: Szent Istvánnal kapcsolatos ismeretek |
Fejlesztési cél - képességek, készségek: Kottaolvasási készség fejlesztése |
Fejlesztési cél - attitűdök, viselkedésbeli jellemzők: Csoportmunkára nevelés |
Hagyományos módszerek: Csoportos megbeszélés, tanári magyarázat |
Kooperatív módszerek:
|
Források:
|
Eszközök: CD lejátszó vagy számítógép, a pontozáshoz rajzok, kártyák |
|
Idő
|
Tananyag
|
Tevékenység, munkaforma
|
Megjegyzés
|
Bevezető rész
|
10'
|
- Szervezés:
- Ismerjétek fel ritmusukról ezeket a dalokat!
- Az ürögi faluvégen
- A jó lovas katonának
- Minek nekem ez a sáji határ
- Milyen ritmus köti össze ezeket a dalokat? (Éles-nyújtott)
- Írásban hogyan jelöljük a nyújtást? (ponttal)
- Milyen hangjegyértékkel egészülnek ki ezek a ritmusok? (nyolcaddal)
- A mai órán sokat fogunk írni,
ezért ennek a játékos gyakorlását későbbre hagyjuk, változatosságképpen!
- A múlt órán közösen beszéltük meg a népdalelemzés szempontjait.
Most mindenkinek önállóan kell elemeznie egy népdalt.
A fiúk és lányok különbözőt kapnak, elemezzétek a múlt órai szempontok alapján! (Az alul lévő szöveg nem a megoldás, hanem
egy másik feladat, gondolatébresztőnek jó, de ne másold le!)
- Egymás munkáját fogjátok ellenőrizni, mégpedig a lap alján lévő szöveggel,
az ugyanis a MÁSIK CSOPORT megoldása. Alakítsatok párokat és ellenőrizzétek egymás munkáját!)
- Célkitűzés: A mai órán egy általánosan ismert népdalt fogunk megtanulni,
csak bemutatom és már énekelhetjük is.
Azért arról ne feledkezzünk meg, hogy TÖRZSANYAG!
|
Frontális munka Önálló munka (népdalelemzés) Páros munka (ellenőrzés)
|
A szükséges lapok:
Népdalelemzés feladatlap
|
Fő rész
|
25'
|
- Által mennék én a Tiszán - Tk 22. Hallás utáni daltanítás (röviden)
- Egy kis ismétlés, ami a múlt óráról még elmaradt: zenei rejtvény következik...
(Ellenőrizni, hogy otthon ismételtek-e!) Írd a füzetedbe a felhangzó négy mű címét és szerzőjét!
- Haydn: Üstdobütés szimfónia
- Mozart: Esz-dúr kürtverseny
- Beethoven: Sors szimfónia
- Beethoven: Pastoral szimfónia
- Ellenőrzés - kézfelemeléssel!
- Ügyességi verseny következik, az óra elején emlegetett ritmusokkal!
Olyan motívumokat fogok tapsolni, amelyikben éles és nyújtott ritmusok vannak. Mindig csak az egyik.
Mindenki leguggol, és éles ritmusra a fiúk állnak fel, nyújtott ritmusra a lányok. A ritmusokon kívül arra is jó lesz,
hogy egy kicsit lazítsunk!
- Még egy kicsit írunk: énekeljük el és ismerd fel a dalt a Tk 23. oldalán! (1. feladat)
- Írjuk le g-dóban!
- Mi az előjegyzés?
- Hová írod a vonalrendszerben?
- Mi lesz az ütemmutató?
- Hol lesz a dó helye? És a kezdőhangé?
- (Differenciálási lehetőség: gyengébb tanulók csak az első sort írják le!
Ellenőrzés a tábláról!)
|
Frontális munka Önálló munka
|
Zenehallgatás anyag
|
Befejező rész
|
10'
|
- Értékelés - a legjobbakat kiemelni, de fiú lány összehasonlítás is legyen!
- Énekeljük el a tanult dalt!
- Házi feladat: Szöveget megtanulni, aki nem fejezte be a dallamírást, tegye meg!
|
Frontális osztálymunka
|
|
Hiányzóknak
|
|
- A következő órán felelünk a három dalból! (Fohász István királyhoz - Az ürögi faluvégen - Által mennék én a Tiszán)
- A hiányzók a mai dalt becserélhetik egy tavalyi törzsanyagra!
- Feladata a tankönyv kitöltése, de legalábbis lemásolása, és felkészülés a feleletre!
|
|
|
|