FEJLÉC
Osztály: 8. osztály |
Tantárgy: Mozgókép és médiaismeret |
Óraszám: 1. óra |
Témakör A média társadalmi szerepe |
Téma: Társadalmi szerep, történetük, felosztásuk |
Előző óra anyaga: X |
Következő óra anyaga: A mozi története filmtípusok, műfajok |
Didaktikai feladat: Új ismeret feldolgozása |
Óratípus: Új ismeret feldolgozó óra |
Órafajta: Frontális munkával vezetett |
Tantárgyi koncentráció: Történelem - Államalapítás |
Elsajátítandó követelmény: A dal közös éneklése |
Kialakítandó kompetencia: X |
Elsajátítandó fogalmak jegyzéke: X |
Fejlesztési cél - ismeretek, ismeretkörök tudása: Szent Istvánnal kapcsolatos ismeretek |
Fejlesztési cél - képességek, készségek: Kottaolvasási készség fejlesztése |
Fejlesztési cél - attitűdök, viselkedésbeli jellemzők: Csoportmunkára nevelés |
Hagyományos módszerek: Csoportos megbeszélés, tanári magyarázat |
Kooperatív módszerek:
|
Források:
|
Eszközök: CD lejátszó vagy számítógép, a pontozáshoz rajzok, kártyák |
|
Idő
|
Tananyag
|
Tevékenység, munkaforma
|
Megjegyzés
|
Bevezető rész
|
10'
|
- Szervezés:
- Dalcsokor közkívánatra az elmúlt év dalaiból. (3 dal)
- Ismétlés:
- Milyen csoportokba osztottuk korábban a magyar népdalokat? (régi és új stílus)
- Milyen tulajdonságaik alapján hasonlítottuk össze őket? (sorszerkezet, szótagszám, stb.)
- Sorverseny: Alakítsunk két csapatot!
HOTSEAT - Ülj arra a székre, amelyik stílus tulajdonságát hallod!
- Célkitűzés: A mai órán ismét népdalt fogunk tanulni, amelyért Ürögre látogatunk el, amit ma a térképen Iregszemcse
néven találsz meg. A két település Felsőiregh-ből és Szemcséd községből alakult ki 1938-ban, Tolna megyében található.
(A dalt Bartók Béla gyűjtötte, akkor még Felsőiregh-en.)
|
Frontális munka Csoportmunka (HOTSEAT)
A csoportalakítás szempontja: (Az év első felében születettek,
és a második felében születettek.) Eltérő létszám esetén képességek szerint korrigálni.
|
A szükséges képek:
Ürög község a térképen
Régi és új stílus - HOTSEAT
|
Fő rész
|
25'
|
- Nyisd ki a könyvedet, és kövesd az első versszakot a kottában.
Hol találod a dallamot? - TK 21./1.
(Ha szükséges, magyarázat a többszólamú kottaolvasáshoz.)
- Daltanulás hallás után (Tk 20.)
- Hogyan betűznéd a sorait? - Tk 21/2.
- Milyen más tulajdonságokat említettünk az óra elején? Írd fel a könyvedbe! - Tk 21/3.
- A következő feladatban népdalokat találunk, csoportosítsuk őket előadásmódjuk szerint! - Tk 21/4.
- Énekeljük el, és írjuk is le g-dóban az 5. feladat népdalát!
- Énekeljük el szolmizálva!
- Írjunk g-kulcsot a sor elejére!
- Írjuk ki az 1 # előjegyzést! (Hová?)
- Hol lesz a dó helye? És a kezdőhangé?
- (Differenciálási lehetőség: aki hamar kész, készítse el a kvintválaszt is!)
- Ki ismerte fel a dalt?
- Zenehallgatás vetélkedő következik, a tavaly hallgatott zenék közül fogsz hallani néhányat! Írd fel a füzetedbe a
mű címét és szerzőjét!
- Haydn: Tavasz kórus (oratórium), Pacsirta kvartett (vonósnégyes)
- Mozart: Egy kis éji zene (szerenád), Török induló (szonáta tétel)
- Beethoven: Örömóda (szimfónia), D-dúr hegedűverseny (versenymű)
|
Frontális munka Önálló munka
|
Zenehallgatás anyag
|
Befejező rész
|
10'
|
- Eredményhirdetés, értékelés
- Énekeljük el a tanult dalt!
- Házi feladat: Szöveget megtanulni!
|
Frontális osztálymunka
|
|
Hiányzóknak
|
|
- A népdalok tulajdonságairól diasor és teszt található az interneten!
- A zenehallgatás anyag feleleveníthető a www.zenehallgatas6.atw.hu oldalon, és ehhez is van teszt a tavalyi anyagnál!
- A hiányzók feladata a tankönyv kitöltése, de legalábbis lemásolása, és az internetes anyagokkal az ismétlés!
|
|
|
|